24/05/2019

Μυϊκές κράμπες στον αθλητισμό

Posted By: Berg Published: 24/05/2019 Times Read: 14


Οι σχετιζόμενες με την άσκηση μυϊκές κράμπες είναι από τα πιο κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας Αθλητίατρος στο γήπεδο. Οι μυϊκές κράμπες συμβαίνουν συνήθως μόνο κατά τη διάρκεια μιας ακραίας φόρτισης, γι΄ αυτό είναι πολύ συχνότερες κατά τη διάρκεια των αγώνων παρά στις προπονήσεις. Μερικοί παίκτες είναι ευάλωτοί και εμφανίζουν συχνά κράμπες και αυτό είναι αποτέλεσμα γενετικής προδιάθεσης, μάλιστα το σχετικό γονίδιο έχει ταυτοποιηθεί. Το γεγονός οι αθλητές που υποφέρουν συχνά από κράμπες περιγράφουν θετικό οικογενειακό ιστορικό, ενισχύει ακόμα περισσότερο αυτή τη θεωρία. Ενώ πιστεύται ευρέως ότι οι μυϊκές κράμπες συνδέονται με αφυδάτωση ή με ηλεκτρολυτικές διαταραχές, όπως η έλλειψη μαγνησίου, υπάρχουν πολύ λίγα επιστημονικά στοιχεία που να στηρίζουν αυτή τη θεωρία. Η πιθανότερη αιτιολογική σχέση είναι με τη μυϊκή κόπωση, ενώ παίχτες μεγαλύτερης ηλικίας έχουν αυξημένο κίνδυνο να υποστούν κράμπες στη διάρκεια των αγώνων.

Οι κράμπες συνήθως συμβάινουν σε μεγάλους διαρθρικούς μύες, όπως οι οπίσθιοι μηριαίοι, ο γαστροκνήμιος και ο τετρακέφαλος. Συνήθως σε καταστάσεις μεγάλης μυϊκής κόπωσης υπάρχει ένα πρόδρομο στάδιο, στο οποίο ο μυς είναι ιδιαίτερα ευάλωτος. Το στάδιο αυτό προηγείται της έναρξης των συμπτωμάτων και ο αθλητής συνήθως νιώθει στους μύες του αυξημένο μυϊκό τόνο, άλγος ή μπορεί ακόμα να αισθανθεί ότι κινδυνεύει από μυϊκή κράμπα.

Η διάγνωση είναι απλή και γίνεται κλινικά, δεν απαιτούνται ειδικές εργαστηριακές ή ακτινολογικές εξετάσεις. 

Η αντιμετώπιση στο γήπεδο είναι η διάταση του εμπλεκόμενου μυός και η σύσπαση του ανταγωνιστή, συχνά όμως ο πάιχτης δεν μπορεί να συνεχίσει να αγωνίζεται στην ίδιο ένταση και θα πρέπει να αντικατασταθεί. Την ώρα του αγώνα η επαρκής αντιμετώπιση αθλητή με κράμπες είναι πολύ δύσκολη και αυτό κάνει την πρόληψη μείζονος σημασίας. Έτσι απαραίτητη είναι η καλή προετοιμασία και η καλή φυσική κατάσταση.

Συμβουλές πρόληψης προς αθλητές:

  • Βεβαιωθείτε ότι είστε καλά προπονημένοι και προετοιμασμένοι για τον αγώνα
  • Οι προπονήσεις δεν θα πρέπει να είναι πολύ χαμηλότερης έντασης και πολύ μικρότερης διάρκειας από τους αγώνες.
  • Θα πρέπει να γίνονται παθητικές διατάσεις ακόμα και κατά τη διάρκεια του αγώνα, στα διαλείμματα ή όταν δεν παίζεται η μπάλα.
  • Καλή ενυδάτωση και επαρκής πρόσληψη τροφής πριν τον αγώνα (κυρίως υδατανθράκων) δρα προληπτικά στην κόπωση.
πίσω